תצוגה מייסד

יוליאן אהרון

נולד בלבוב, פולין ב-24/10/1908 ; כ"ט תשרי תרס"ט
עלה ארצה ב-1930
התיישב ברעננה ב-1946
ילדים:
נפטר ב-6/4/1978 ; כ"ח אדר ב' תשל"ח
תמונה של יוליאן אהרון
נולד ב24.10.1908- בעיר לבוב-למברג בפולין, בן הזקונים ולו שני אחים. כשהיה בן שנתיים עברה המשפחה לוינה.



ההורים: גניה (אסתר-גיטל לבית שוורץ) ומנחם-מנדל מרדכי ארון (ARON) האב התפרנס מסוכנות ציוד לתכשיטנות. האח מקסימיליאן נפטר בשנת 1918 ממגפת השפעת הספרדית והוא בן 16. ההורים נפטרו סמוך לפרוץ מלחמת העולם השניה. האח הבכור רודולף (רוג'ין), אשתו צציליה (צזיה) לבית ארליך מהעיר צ'רנוף ובתם הקטנה עדנה נספו בשואה בפולין.



בוינה סיים יוליאן לימודיו במקצוע הכימיה, היה בעל השכלה רחבה – את "הפעמון" של שילר ידע לדקלם בעל פה.



היה עסקן ציוני, חבר בתנועת הספורט "המכבי" ופעיל בתנועת "המכבי הצעיר".



עלה ארצה בשנת 1930 - הראשון מבין חבריו שעלה ארצה מוינה. אלפים באו להיפרד ממנו בתחנת הרכבת כשאמו מזילה דמעות על הרציף. על הפספורט כתבו האוסטרים - "אל תשכח את המולדת שלך".



בבואו ארצה הצטרף לקבוצת המכבי שחבריה גרו ברעננה, בסוף רחוב יהודה הלוי. בין חברי הקבוצה היו כמה שנשארו לגור ברעננה והם: קובי צהנר - (נצר), ליאו זינגר, מקס שרטר . הקבוצה עלתה להתיישבות בעמק זבולון, הם הקימו את הקיבוץ - כפר המכבי.



הפרנסה הייתה בדוחק. הוא עבד בחקלאות ועל אף מבנה גופו החסון, היה אז רזה ביותר. היו ימים שכל מזונו תפוחי זהב – לעתים 40 ליום.



יוליאן רכש חלקת אדמה בת 17 דונם ברחוב יהושע חנקין עליה בנה צריף אך לאחר זמן קצר נאלץ למכור את מרבית השטח כדי לפתוח עסק ציוד לצורפות ותכשיטנות בתל-אביב. הבניה הדלילה של רעננה של אז הותירה מרחב ריק בין הצריף לבין חרבת עזון – כפר ערבי בצפון רעננה. יחסי שכנות טובים התקיימו בין הערבים לבינו, דבר אתם בערבית ועד שלב מסוים, כשגבר המתח בין יהודים לערבים, היו באים להשקות את החמורים והסוסים שלהם בחצרו.



בשנת 1934 עזב יוליאן את רעננה ועבר לתל-אביב שם פתח, ברחוב אלנבי 70, בית מסחר לתכשיטנות.



בשנת 1937 נשא לליזל (אלישבע) זילברברג אותה הכיר מהמכבי הצעיר בוינה ולאחר תקופת מגורים קצרה בתל-אביב חזרו לרעננה ובנו ביתם על המגרש שברחוב יהושע. הבת הבכורה תרצה נולדה ב1939- והבן עודד ב1944-.



בשנת 1946 עברה המשפחה לגור בבית שברחוב אחוזה 38, רעננה. שם גר יוליאן עד סוף ימיו.



יוליאן היה איש ציבור פעיל ביותר. בשנות החמישים היה קרוב מאוד להיבחר לכנסת כשברשימת המפלגה הפרוגרסיבית היה המועמד הבא להיכנס לכנסת.



להלן כמה מפעילויותיו הציבוריות:

בוינה - היה מדריך ומרכז המכבי הצעיר, ומכבי עד עלותו ארצה. נמנה על מארגני המכבייה הראשונה בשנת 1933.



ברעננה:

* חבר בהכשרה.

* פעיל בתנועת המכבי.

* פעיל במפלגה הפרוגרסיבית הארצית ובסניף רעננה, ולאחר הפילוג

בתנועה הליברלים העצמאיים.

* חבר במועצה המקומית, מקורב לראש המועצה ברוך אוסטרובסקי.

* יושב ראש ועדת החינוך והתרבות של המועצה.

* קצין העיר בזמן מלחמת השחרור.

בכל אותה התקופה המשיך לעבוד במשרדו בתל-אביב, ואת עבודתו הציבורית עשה בהתנדבות בזמנו הפנוי.



בשנות השישים המאוחרות מכר את המשרד בתל-אביב ועבר לעבוד ברעננה ב"חברת פיתוח", בה עבד במשך כמה שנים. תקופת מה עסק בביטוח ובערוב ימיו עבר לעבוד בארגון עולי מרכז אירופה שבתל-אביב.



מאז קום המדינה ועד שחלה בשנת 1975 ערך את "הקדמה" ולאחר מכן את "המצפה הליברלי" - DIE LIBERALE RUNDSCHAU – ירחונים שעסקו בבעיות המדינה והחברה והיו מסונפים למפלגה הפרוגרסיבית ולאחר שנתפצלה ליורשתה מפלגת הליברלים העצמאיים . כעתונאי כתב מאמרים רבים. שלט בגרמנית ובעברית ותרגם מאמרים לעיתון. תפוצת העיתון הייתה לחברי המפלגה דוברי השפה הגרמנית. המשכו העכשווי של עיתון זה הוא ב"מ – ידיעון של אירגון עולי מרכז אירופה.



גליונות ספורים של "המצפה הליברלי" ששרדו ומסמכים נוספים מעזבונו נמסרו לארכיון הציוני המרכזי וקיבלו את הסימול AK769

היה עתונאי בעתון לדוברי גרמנית "חדשות ישראל".



יוליאן היה אהוד על הציבור ובעל חוג ידידים רחב. אהב לעזור לזולת. ותיקי רעננה זוכרים עדיין – חצי יובל לאחר פטירתו - את מאמציו הבלתי נלאים ואת תרומתו לפתיחת בית הספר התיכון ע"ש אוסטרובסקי בשנת 1959 ברעננה.





אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il