"הייתי רוכב אופנוע"

"הייתי רוכב אופנוע"

מאת: נחום ניב (נובוגרודצקי).

התקבלתי ל"הגנה" בשנת 1933. המפקד הראשון שלי היה אריה ברוורמן. למדנו להכיר קטנים, אקדחים, אחר כך גם הרובה האנגלי והקנדי. אז אפשר היה גם לרכוש כלים קטנים איטלקיים בשלוש לא"י וכמה שילינגים.
האימונים היו מתקיימים בצריפו של ג'ק שוורץ.
בפרוץ מאורעות 1936 השתתפתי בשמירה ובעבודות עם כלים החברים, שבזמנם היו מעטים. מינו אותי כאחראי ברח' מוצקין. תפקידי היה להוציא את הנשק לשמירה ולאחר השמירה להחביא אותו. השתתפתי גם באימוני שדה. מפקדי בלילות היה עמנואל נשרי. בחגים ובשבתות היינו מסיירים בפרדסים להכרת השטחים. השתתפתי גם במילוי רימונים ובניקוי נשק והכנתו לסליקים. כמן כן הכנתי מפות של השטחים שגבלו בין רעננה לבין שטחי הכפר הערבי, והייתי גם אחראי לקבוצת קשר.
אימנתי מספר חברי "הגנה" ברכיבה על אופנועים, היינו מבקרים את השמירה במקומות מרוחקים ומקיימים את הקשר עם העמדות. מינו אותי גם כאחראי לקבוצת מכבי אש. עברנו קורסים בתל אביב ובחיפה. בחיפה עברתי קורסים מטעם ממשלת המנדט . הדגימו לנו פעולות כיבוי שמענו גם הרצאות על פעולות חבלה ואחר כך הדרכתי את המתנדבים ברעננה. היינו מעבירים באופנועים גם נשק מקולקל לתיקון לבית המלאכה של החבר יעקבסון, שטח בו התמחה. בתקופת הנוטרות התגייסתי כנוטר מתנדב. הסרג'נט דוד ציפמן הדריך אותנו . פקודות קיבלנו באנגלית וגם יצאנו למטווחים בהדרכתו של קצין בריטי.

אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il