הצבא הבריטי

הצבא הבריטי

אנשי רעננה בצבא הבריטי
עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, התנדבה קבוצה של כעשרה מתושבי רעננה לשורות חיל ה"חפרים" הבריטי. ארבעה מהם נפלו יותר מאוחר בשבי הגרמני ושוחררו רק בתום המלחמה. בו בזמן התנדבו גם מספר בחורים מרעננה לחיל האוויר המלכותי. תוך כדי שירותו, נהרג אחד מהם, בפלר, בהפצצה באלכסנדריה של מצריים. ב- 1941, כשבלחץ הישוב הוקמו ה"פלוגות הפלשתיניות", במסגרת ה"באפ"ס", הוא חיל הרגלים הבריטי, התגייסה קבוצה נוספת מרעננה.
עיקר ההתנדבות של בחורים מרעננה לשורות הצבא הבריטי באה עם הקמת ה"בריגדה", היא החטיבה היהודית הלוחמת. חיילי ה"בריגדה", ביניהם מתנדביה של רעננה, הועברו לאיטליה, ונלחמו נגד הגרמנים. ממערכה זו לא שב אשר גולדרינג. עקבותיו נעלמו ומקום קבורתו לא ידוע עד היום.
בתקופת מלחמת העולם השנייה, כשהגרמנים התקרבו לאל-עלמיין והיה חשש של פלישת גרמנים לארץ, הקיפה ההגנה כמעט את כל גברי המושבה. חברי ההגנה התאמנו בגלוי והאנגלים ידעו ושתקו. כל הנשק מ"הסליקים" הוצא (ברעננה לא היה "סליק" מרכזי), חלק מאנשי המושבה - גברים ונשים – התגייסו לצבא הבריטי כדי לעזור במלחמה נגד האויב הנאצי. באותה תקופה נוצרה אוירה של שקט בין אנשי המושבה והשכנים הערבים מסביב. אחרי המלחמה נמשכו העימותים עם הערבים ועם הבריטים. אנשי רעננה יצאו לא פעם, יחד עם אלפים מהמושבות (פ"ת) ומהערים כדי להתנגד לחיפושי הנשק המקיפים שהבריטים ערכו בעיקר בקיבוצים. כך יצאו "המוני" המושבה רעננה לקיבוץ שפים ולרמת הכובש.
עוד בנושא
אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il