גינות נוי

גינות נוי

מתוך: בטאון המועצה המקומית " מס' 10, 1966              

בגנים ובגינות הנוי / עמ' 25-26

שיחה עם מנהל המחלקה לגינון ונוי – מר שלמה גלנט

לנו - ל"זקנים" זכור הוא שלמה גלנט מימי בחרותו, בהיותו אורז "מקצועי" מסוג א.א., מנהל קבוצות-אריזה בעונת קטיף התפוזים. תוסס וזריז. כל בחור ובחורה, שנמנו על קבוצתו בימים ההם, יזכרו את שלמה כמנהל עבודה שהיה מדביק בקצב עבודתו ובחריצותו את כל מי שבא אתו במגע בעבודה.

כיום משמש מר ש. גלנט כמנהל המחלקה לגינון ונוי של המועצה.

גלגלנו איתו בשיחה על תפקידו ועבודתו, ושאלנו אותו שאלה פשוטה:

-           מה נשמע בגנים ?

-           בגנים, ענה שלמה, הכל חי וצומח ובעזרת כלי-עבודה מכניים, שהוכנסו לאחרונה בעבודה, אפשר להספיק יותר עבודה בפחות אנשים, והעיקר- בזמן הנכון. והנני שבע-רצון במידה מסויימת, אעפ"י שמעולם איני מסתפק במה שיש ודורש עוד ועוד... עוד כח-עבודה, עוד גינות, עוד גנים, עוד פינות נוי...

-           כמה גנים ציבוריים יש לנו כיום ברעננה? – שאלתי.

"במושבתנו ישנם שמונה גנים, חורשות, גינות בתי-ספר וגינות על-יד גני-ילדים, התופסים ביחד שטח של כ-150 דונם.  הגן הגדול ביותר הוא גן-העליה אשר על-יד רח' מוצקין, "עמידר" ושכ' אריה. שטחו: 28 דונם.

"מדיניות הגינון של המועצה כיום היא פיזור הגנים בין השיכונים והשכונות, במקומות-דיור צפופים ומרחב מחיה מצומצם. דווקא שם מפיקים מהגנים תועלת והנאה מרובה; שם מבלים בני-הנוער במשחקים, אמהות מטיילות עם ילדיהן, זקנים ותשושים יוצאים את דירותיהם לרוח-היום בחדשי הקיץ החמים, ויחד "ממתיקים סוד" בין ערוגות הפרחים.

הגינה המתוכננת, רבת-הצבעים והגוונים, מפתחת את החוש האסטטי באוכלוסיה וגם מעוררת את השאיפה לטיפוח גינה פרטית על-יד הבית, ולשמירה על הגינה המשותפת שבחצר הבית המשותף.

הגן הציבורי משמש גם מקום לחגיגות-עם, להופעות בידור.  הנה משמש גן-העליה לחגיגות-עם בשמחת תורה, טו' בשבט וחג העצמאות.

בימי החג מבלות משפחות רבות את רוב שעות היום בשטחי הגנים ועורכים "פיקניקים" וסעודות-חג.

קחו למשל את הגן בשכ' נווה דוד. גן זה נטוע על גבעה רמה המשקיפה על פני כל הסביבה. אפשר ליהנות שם מאויר-פסגות ומרוח קרירה משיבת-נפש בלהט הקיץ. ה"מגמה" בגן הזה היא התאמה עם הטבע; הגשרונים, הגדרות הבנויות מאבני-המקום, ה"טירסות", פינות הקקטוס וכו' משוים לגן טבעיות מקורית.

והנה הגן בשכ' פרץ (הישנה) – שטח מוזנח ושומם, שהיה משמש אכסניה לנחשים ותנים, הפך לפינה ציבורית שוקקת חיים. בעיקר בשבתות וחגים, בו מתאספות משפחות שלמות ומבלות בצל-האילנות כחום היום.

החורשה היפה בשכ' הבלוקונים,על-יד "בית-ויצו". אדמה זו נוצרה ממש בידים "יש מאין". מקודם – ואדי עמוק ומקום ביצה ויתושים שהיה מרתיע כל עובר-אורח, ועתה – חורשת אורנים מצלה ומרשרשת, המושכת אליה המון בני-נוער למשחק ולבילוי.

הנה גן המגינים הגובל עם רח' אחוזה על-יד בית גינגולד. מקום זה מושך אליו מטיילים רבים בשבתות והאמהות מעדיפות לטייל עם ילדיהן במקום שקט ורענן זה מאשר להתפתל בין שורות המכוניות הדוהרות לאורך רח' אחוזה. הגן משמש גם מקום לפיקניקים ומשחקים, לאספות-עם (קומזיץ ביום העצמאות) והרצאות קיץ על יד בית גינגולד.

מחכה לנו עבודה רבה בהכשרת שטחי-גנים בשכ' פרץ החדשה. – עבודה לא תחסר! העיקר כוחות - ... סיים מר גלנט.

האם יש לך בעיות או שאיפות כלשהן? שאלתי

"כן, יש לי כמה בקשות, ובאמצעות ביטאון זה פונה אני ומבקש:

1. אזרחי רעננה, שמרו נא על הניקיון. אספו את פסולת הניירות והקליפות והכניסו לפחי-האשפה שהוכנו בעבורכם בכל פינה.

2. השתמשו נא אך ורק בברזי-השתיה למים, ואל תפתחו "שיברים" המיועדים להשקאה בלבד. המים מתבזבזים וגם גורמים לשלוליות המשמשות לקני יתושים.

3. ילדי רעננה, אל תשחקו בכדורגל על המדשאות. אתם מפריעים בזה את שלוותם של היושבים בגן, המחפשים פינת-שקט למנוחה.  לכדורגל הוקצו מקומות מיוחדים.

4. אל נא תטפסו על העצים הרכים. אתם שוברים את ענפיהם והורסים אותם.

... ורק שאיפה אחת יש לי: - לראות את הצבור ממלא את הגנים. לראות יותר ויותר אמהות וילדים מטיילים ומשחקים בגנים להנאתם.

עשו נא "הכרה" עם פינות החמד של מושבתנו, והתבשמו מחינה ויפיה הטבעי.

                                                        להתראות – בגנים !

                                                            בן-חיים

אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il