מקור השם וסמל העיר

מקור השם וסמל העיר

שם עדיין לא היה למושבה, אשר שמונה אוהלים כבר ניצבו על אדמתה. הבריות כינוה בתחילה כשמה של החברה המייסדת: "אחוזה א' ניו יורק" בעוד שהערבים בסביבה, תושבי חירבת עזון והרוכלים שנהגו לפקוד את המקום, קראו לה: "אמריקה הקטנה" (אמריקייה). עד היום לא ברור במדוייק מקור השם רעננה. ידוע כי רעננה נקראה בתחילה "רענניה" גם זאת בלי לדעת מדוע. יש אומרים כי באחד הימים נשלחה לישעיהו ירחע גלויה מ"אחוזה" בניו יורק. בגלויה, שנכתבה באידיש, נאמר כי המושבה תקרא בשם רעננה. מאחר שהדברים נכתבו באידיש, הרי שקראו את הכתוב רענניה, כדרך סילסולי השפה האידית ב- י' מוטעמת. מאז נקרא המקום רענניה.
משהגיע למושבה חיים לזר ז"ל, הביא עמו רוח חדשה ונטע בתושבים את תודעת השפה העברית ובין השאר עמד על כך שהמקום ייקרא רעננה ולא רענניה. בכתובים שהשאירו ראשוני המתיישבים, נכתב, כי כשהיו הכל רוקדים את ריקודי ההורה ושרים: "אל יבנה הגליל", היה חיים לזר קורא "אל יבנה רעננה".
וכך במשך השנים, השתרש שמה של המושבה. היה זה שם סמלי שציין את שאיפת המתיישבים להפוך את השממה אליה באו לאדמה נטועה ורעננה.

סמל העיר
סמל רעננה נבחר לאחר תחרות גרפיקאים. מעצב הסמל הוא ישעיהו בן-יליד, רענני צעיר. הפרסום בעיתונות על בחירת הסמל היה ביום ב', כ"ט אב תשכ"ג - 19.8.1963.
בסמל העיר - עץ הדר, בריכת המים הכפולה, גגות בתים וגגות מפעלי תעשייה וארובות.
הסמל הוא ביטוי ל"עץ הדר השולח את פירותיו לכיוונים שונים, כסמל להסתעפות מפעלי התעשיה. הסמל מדגים את יסודותיה הכלכליים, גידולה והתפתחותה של המושבה בשנים האחרונות" (עפ"י פרסום בעיתונות מתקופה זו).
במרכז הסמל מתנוסס מגדל מים, היושב מעל בריכה, כביטוי לשלושת מגדלי המים, שהוקמו במושבה. שלוש הבריכות והמגדלים מעליהן עומדים עד היום על תילם: האחד במרכז העיר, בתוך מתחם משרדי העירייה. השני - ברחוב בית השואבה, בחלקה המערבי של העיר. והשלישי - ברחוב הרב אפרים, בחלקה המזרחי של העיר. מעל השם מופיעים גגות וארובות של מפעלי תעשיה, כביטוי לשילוב שבין החקלאות (מגדלי מים, עץ הדר) לתעשייה.
כל הבריכות ממשיכות לפעול עד עצם היום הזה. מאז יש בעיר עוד בריכות נוספות לאחרונה הוקמה בריכה גדולה ע"י מגדל המים - ג'
בשנת 1989 שופץ הסמל על-ידי המעצבת נאוה פורת מרעננה, והצטרפה לו הסיסמה "רעננה פנינת השרון", שחוברה ע"י פרי נתיב, דוברת העיריה.
אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il