תצוגה מייסד

משה פפר

נולד בגליציה ב-1908
עלה ארצה ב-1929
מקצוע: חקלאות ובית חרושת לשימורי ירקות
בת זוג: דינה פפר
ילדים:
נקבר ברעננה
תמונה של משה פפר
משה פפר ז"ל נולד בשנת 1908 בעיירה וייזבוב, גליציה. גדל והתחנך במשפחה דתית-ציונית. בילדותו למד ב"חדר" ואחר-כך אצל "מלמד" בעיירה סמוכה. משפחתו התפרנסה ממסחר ומחקלאות. בחצר ביתם גידלו תפוחי אדמה, תירס ועצי פרי אחדים. כבר בצעירותו גילה משה נטיה לעסוק בחקלאות. הוא נהג להרכיב זנים שונים מעצי פרי שמהם נהנו כל בני המשפחה.

המצב הכלכלי הקשה, סכנת הגיוס לצבא והרדיפות דחפו את משה להצטרף לקבוצת נוער שתכננה לעלות ארצה. בשנת 1929 עלה ארצה. אחרי עלייתו קיוו כל בני המשפחה לעלות אף הם לישראל, אולם לרוע המזל, רוב בני משפחתו לא הספיקו להגשים את תקוותם. כשבעים מבני משפחת פפר- הוריו של משה, אח נוסף ואחות, דודים וקרובים - נשדדו ונרצחו על-ידי אוקראינים שסייעו לנאצים.

לאחר נדודים בכמה מקומות בארץ בהם עבד כפועל חקלאי, הגיע לרעננה והחל לעבוד בפרדסים. הודות לחריצותו הרבה מצא עבודה בנקל, התאים עצמו לכל עבודה והצליח בכל מעשי ידיו. לאחר כמה שנים של עבודה מאומצת הצליח לחסוך די כסף לבניית צריף קטן משל עצמו. במהלך בניית ביתו שלח לאביו תמונה של הבית בבנייתו. לא היה קץ לגאוותו של אביו על כי בנו בונה בית בישראל.

בשנת 1934 נשא לאשה את דינה לבית גולדברג שעלתה מוילנה בשנת 1932. בהדרגה הפך מומחה בהרכבת אריזות ואריזת פרי הדר. הוא ארגן קבוצה של אורזים שעברו מפרדס לפרדס והודות לזריזותם ולחריצותם הצליחו להשתכר הרבה מעל למקובל.

בעקבות המשבר בענף הפרדסנות בשל מלחמת העולם השניה, החל לגדל ירקות על שטחים גדולים והעסיק תושבים מקומיים רבים. לאחר קום המדינה ביקש להמשיך ולהגדיל את היקף שדותיו, אך נתקל בהתנגדות רשויות המדינה והקק"ל שהעדיפו להחכיר את אדמות הלאום למה שנקרא "ההתיישבות העובדת". לאחר מאמצים רבים הצליח לחכור שטחים מחוץ לרעננה, ליד הירקון.

בשנות החמישים ותחילת שנות השישים העסיק משקו עשרות פועלים קבועים והתפרש על פני מאות דונמים. מדי יום יצאו ממשקו כמה משאיות עמוסות ירקות למקומות שונים בארץ. במשך הזמן נרכשו מכונות והמשק הוסיף להתפתח. באמצע שנות החמישים הצטרף אליו חתנו אביגדור אבן. כמו-כן גידל משה ירקות בשותפות עם שמואל להבי ז"ל.

מרצו וחריצותו לא ידעו גבול, ודומה שנשתעבד לעבודת האדמה, שבה דבק בכל יום משעות הבוקר ועד חשכה בכל תנאי מזג האוויר. היה לו חזון של שילוב חקלאות עם תעשייה ולפיכך הקים יחד עם בוז'ק רבינוביץ בית חרושת לשימורי ירקות בשם "פרי שדה" שבו ייצר גם מלח שולחני. מכיוון שהשקיע את כל מרצו בעבודת האדמה נפל נטל אחזקת הבית וגידול הילדים על כתפיה של רעייתו דינה, אשר בנוסף עסקה בפעילות התנדבותית עניפה ב"אגודה למען הסרטן".

אחותו צפרא עלתה ארצה בגפה בשנת 1937 בסיועו של משה. לאחר מספר שנים בקיבוץ עברה לרעננה ופתחה חנות לפרחים ושתילים אשר שירתה את בעלי משקי העזר במושבה. חתנו ושני נכדיו הם אגרונומים וממשיכים את דרכו. בנו עוסק בעריכת דין. לזכר בני משפחתו שנספו בשואה הקים משה גן ציבורי ברעננה.

משה פפר ז"ל עסק בחקלאות עד גיל שמונים וחמש. הוא נודע ברעננה כאדם צנוע ועניו המגלה התחשבות רבה בזולת וכבוד לאדם באשר הוא אדם. פועלים רבים שעבדו אצלו יודעים לספר על העזרה הרבה שהושיט להם כספית ובדרכים אחרות. בשנת 1995 נפטר ממחלה. על קברו בבית העלמין הישן ברעננה נכתב: "משה פפר איש האדמה אציל הנפש ורב הפעלים".



המידע נלקח מתוך "ספר החקלאים"



















אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il