תצוגה מייסד

ראובן אבין

נולד בריגה, יוגוסלביה
התיישב ברעננה ב-1929
בת זוג: בת שבע אבין
ילדים:
תמונה של ראובן אבין
ראובן איביין נולד בריגה בבית ציוני. אביו (חנוך) ואחיו (שמואל) היו מפעילי התנועה הציונית בריגה. למעשה, כבר האב, שהיה חקלאי בריגה, חלם לעלות לא"י ולהיות בה חקלאי. אך עקב תאונת דרכים קשה שעבר, חלה האב ונפטר, ולא זכה להגשים חלומו. החלום בא לידי הגשמה ע"י אשתו וילדיה.

ראובן עלה ארצה עם אימו ואחיותיו לאה ושושנה.

עם עלייתו, עבד בכרמים ברחובות עם עוד בחורים רבים מכל קצוות הארץ ומכל רחבי העולם. בעבודתו שם הכיר ראובן את בת-שבע רוסטובסקי, בת הרב של רחובות. הם התחתנו והקימו משפחה.

ב-1929 הגיעו ראובן ובת-שבע עם בניהם בועז וחנוך לרעננה (בנם השלישי, משה, נולד ברעננה). ברעננה קבל ראובן עבודה כמנהל המשק והפרדסים של משפחת קרבל – משפחה עמידה מדרום-אפריקה, אשר גרה בתחילת רח' אחוזה. מר קרבל אכן סמך עליו בכל: במשק, בפרדסים ובכל ענייני הבית. בתקופה זו קבלה משפחת איביין מבנה למגורים בחצר משפחת קרבל. בביתם עדיין לא היה חשמל. אך ליד החצר היה מגדל מים, שבו היה חשמל. כעבור זמן מה, התברכה רעננה בשלושה מקלטי רדיו, אשר אחד מהם הגיע למשפחת קרבל. השכנים באו לשמוע רדיו אצלם.

בפרעות 1929 שמר ראובן על המושבה יחד עם שאר הגברים במושבה, ובת-שבע והילדים נשלחו יחד עם שאר הנשים והילדים מרעננה לכפר מל"ל, כדי לשמור על ביטחונם.



כעבור מס' שנים אצל משפחת קרבל, עברה משפחת איביין לגור בבית שבנו ברח' אחד העם. החיים ברחוב אחד-העם היו חיי משפחה אחת גדולה. הדיירים שם היו מעורבים מאד אחד בענייני השני, והיתה עזרה רבה ביניהם. בביתם היה לראובן ולבת-שבע איביין משק עופות גדול ורפת (שלוש פרות), שהיתה נקייה כמו "בית מרקחת", הודות לטיפולו המסור של ראובן. מחלב הפרות, שהיה מפורסם בטיבו, הם הכינו משולשי גבינה, חמאה ושמנת – ומכל קצוות המושבה באו לקנות את תוצרתם.

במקביל למעבר לביתם, נטע ראובן פרדס גדול בסיבוב רעננה (כיום "צומת רעננה"), והיו לו פועלים שטיפלו בשטח. אך ב"תקופה קשה" נמכר שטח זה ל"אגד", ועליו הוקמה התחנה המרכזית שלהם.

בניו היו פעילים בהגנה על המולדת. בנו הבכור (בועז) התגייס במלחמת העולם השניה לחיל האויר הבריטי, כדי לעזור למגר את אויבנו המשותף – גרמניה. הוא שרת במצריים שש שנים, אך חזר בשלום. הבן השני (חנוך) היה פעיל מאוד ב"הגנה", ואף נפצע באחד הקרבות. אך למרות זאת המשיך להלחם, וב-,3.3.48 כשנשלח עם חבריו לעזרת מגיני מגדיאל, נפל בקרב. הוא השאיר אחריו אשה הרה, שכעבור חצי שנה ילדה לו תאומים, שאחד מהם נקרא על שמו.

אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il