תצוגה מייסד

דב-יששכר אש

נולד בפולין ב-1885
עלה ארצה ב-1927
מקצוע: מחלקת המים
בת זוג: דורה אש
ילדים:
תמונה של דב-יששכר אש
דב-יששכר אש ז"ל נולד בשנת 1885 בעיירה גרוז'סק, פולין. הוא גדל והתחנך בבית דתי-ציוני. משפחתו האמידה עסקה במסחר ובמפעלי קודש. בשנת 1905 הגיע ארצה לראשונה בעקבות זכייתו במקום הראשון בתחרות כתיבת חיבור על הארץ. בארץ לקה במלריה ונאלץ לחזור לפולין. בפולין נשא לאשה את דורה לבית פקטור והקים בית-חרושת לריהוט מקש. את הקש נהג לייבא מרוסיה, אך כאשר החלה שם התסיסה, נסע לאמריקה עם רעייתו ובתו יונה. בהיותו בארה"ב שמע על חברת אחוזה א' ניו-יורק, והחליט להצטרף אליה. שאיפתו לשוב לארץ ישראל לא פסקה מעולם, וכדי להגשימה רכש מהחברה כמה מניות בתשלומים.

בשנת 1927 עזב את אמריקה ועלה לארץ בגפו כדי לבדוק אם תנאי החיים כאן יתאימו למשפחתו. הוא התיישב בתל-אביב וזמן קצר לאחר-מכן הצטרפו אליו אשתו ובתו. הם עברו לרעננה ורכשו חמישים דונם אדמה. את כל כספם השקיעו באדמה: נטעו כרם, קנו פרה שלא נתנה חלב... וצריף למגורים במקום שהוא כיום רחוב אחוזה 130 פינת בר-אילן. הצריף היה למעשה, אורווה שהאם ריפדה בקרשים וצבעה בצבעי שמן. הם הביאו עמם פסנתר, שהיה הפסנתר הראשון ברעננה. מדי פעם הושאל הפסנתר למועצה או לבית העם על-מנת שאמנים שבאו להופיע ברעננה, יוכלו לנגן בו.

הניסיונות לעסוק בחקלאות לא עלו יפה, לכן נאלצו בני הזוג אש למכור חלק גדול מאדמתם. דב-יששכר שהיה ציוני נלהב, התאקלם במהירות לתנאי החיים בארץ החדשה ובמושבה השוממה, אולם רעייתו דורה התקשתה להתרגל לחיים החדשים. המשפחה סבלה מעוני וממחסור. הבת יונה מספרת: "האופה מכפר מלל אמר שימשיך לתת לנו לחם כל זמן שיהיה לו קמח וברעננה לא ירעבו ללחם".

בשנת 1928 קיבל דב-יששכר משרה במחלקת המים. הדבר עורר התנגדות בקרב התושבים שטענו כי ברעננה יש משפחות נזקקות יותר. התסיסה שהתעוררה עקב כך פסקה, כאשר הציג דב-יששכר בפני התושבים מסמך, המאשר את קבלתו למשרה על-ידי אברהם פרידמן, שהיה ממונה מטעם חברת אחוזה א' על מינוי משרות בארץ.

במסגרת תפקידו במחלקת המים היה על דב-יששכר לחלק מים לפרדסים. חלוקת המים נעשתה על-ידי רכיבה על חמור ועם הזמן עברו לאופניים. בעונת הקיץ היתה עבודה, אולם בימי החורף, כשלא היתה עבודה, עסק בסידור הספריה הראשונה של רעננה שהיתה אז בבית העם. משום שהנייר היה מצרך יקר, נהג לרשום על קופסאות סיגריות את שמותיהם של האנשים ששאלו ספרים. השכר ממחלקת המים לא הספיק לפרנסת המשפחה. האב הבין שלא יוכל להיות חקלאי מצליח, לכן התחיל לכתוב סיפורים ומאמרים עבור שני עיתונים בארה"ב. הכסף שהשתכר מהכתיבה סייע לקיומה של המשפחה, שהיתה אמנם למודת סבל, אך כלפי חוץ נראתה מצליחה ונוצצת אורחים רבים התארחו בבית אש וביניהם חברים שהגיע מארה"ב. תמיד התקבלו במאור פנים, כשכלים נאים ערוכים על השולחן וברקע נגינת הפסנתר.

בשנת 1931 נפטר דב-יששכר אש ז"ל והוא בן ארבעים ושמונה בלבד. את מקומו במחלקת המים תפס יצחק פרלמוטר, לימים בעלה של הבת יונה. את הכרם עקרו בשנת 1934 ונטעו במקומו פרדס. בימי מלחמת העולם השנייה נקלעו להפסדים קשים לאחר ששלחו את הפרי לחו"ל, אך לא קיבלו תמורתו מאומה, כי לא הגיע לייעדו.

דורה שהתקשתה להשלים עם תנאי החיים הקשים בארץ, מעולם לא חשפה את מצוקתה וכך גם חינכה את בתה יונה, המתגוררת עד היום ברעננה ובלבה שמורים זכרונות נעימים ומרגשים מרעננה של פעם. יצחק פרלמוטר ז"ל נפטר בשנת 1969.



המידע נלקח מתוך "ספר החקלאים"



















אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il