הספריה

הספריה

המושבה שעודנה מוקפת חולות ומרחבים, התפתחה במהירות, תושבים נוספו לה וילדים נולדו בה. כבר בנובמבר, בשנה שקדמה לבחירות, החלו לבנות את בית הספר החדש . אך הושלמו הכיתות הראשונות ומיד נתמלאו תרבות ורוח חיים – בבוקר התקיימו הלימודים, מדי שבוע נערכו בהן מפגש "עונג שבת", ובהם השתתפו כל תושבי המושבה, במהלכם האזינו צמאי הדעת, למרצים משובחים שבאו מרחבי הארץ ואפילו מחוצה לארץ הגיעו, לשאת בה דברם.


פרוטוקול ישיבת ועדת התרבות מיום 27.2.1933:

"הפעולה הראשונה הייתה סידור נשף יובל לכבוד המשורר ח. נ. ביאליק שסודר בהשתתפות ועדת התרבות של העובדים. בנשף השתתפו יעקב פיכמן ובורלא ומדקלם וזמרת. הנשף עלה יפה והאולם היה מלא..."


באחת ההזדמנויות הוזמן המשורר ח. נ. ביאליק, אבל, בסופו של דבר לא התפנה המשורר הדגול לבוא, עסוק היה בכתיבת יצירותיו. לעומת זאת, המשורר שאול טשרניחובסקי הגיע גם הגיע למושבה.

כאשר בשנת 1934 ביאליק נפטר, השתתפו בהלוויתו כל תלמידי ומורי בית הספר ברעננה. במהלך ימות השנה הוזמנו למושבה שחקנים, זמרים ובדרנים. המנצח המהולל ליאו ליאב, שבאמריקה ניצח על תזמורות יהודיות גדולות, השתקע בתל אביב והגיע לעיתים מזומנות לביקור במושבה, בה עזר להקים את המקהלה הראשונה, והיה מנצחה.

שושנה: "חיים נחמן ביאליק אמנם לא הגיע לרעננה, אבל דוד בן גוריון, ידידו של אבא עוד מתקופת פעילותו באירגון 'פועלי ציון' בארצות הברית, נענה להזמנתו של אבי והסכים לשאת דברו בפני קהל התושבים. בן גוריון, ממנהיגיו הבולטים של הישוב העברי, אז בתפקיד מזכיר הסתדרות העובדים הכללית, ישן אותו לילה בביתנו, כי תחבורה לילית לא הייתה ובדרכים ארבו סכנות".

עוד ימים רבים אחר כך דובר במושבה על האורח הנכבד, שישן לילה אחד בבית אוסטרובסקי.


...באותו פרק זמן נבנה גם 'בית הפועלים' ברחוב בורוכוב, 8 בו נפתח בית הקולנוע הראשון במושבה. בשנות השלושים צפו התושבים בסרטיהם של אל ג'ולסון, האמפרי בוגארט, רודולף ולנטינו, שירלי טמפל וב'חלף עם הרוח' עם קלארק גייבל. בשנות החמישים הוקרנו 'מלחמה ושלום', 'מיכאל סטרוגוף' וסידרת סרטי 'סיסי' וקומדיות אהובות של ג'רי לואיס ודין מרטין, דני קיי, מרלון ברנדו וסרטי השמן והרזה. ב'בית הפועלים' פעל אולם התכנסות בו הועלו הצגות תיאטרון, קונצרטים והרצאות. נבנה עוד 'בית תרבות' על שם ישעיהו פניץ, זה שימש גם כבית משפט וכיתות לימוד. במיתחם נבנו בריכות המים וב-1934 נבנה גם בית הכנסת הגדול.


...מתוך פרוטוקול ישיבת ועדת התרבות מיום 9.1.1934:

"לזר מוסר דו "ח מהפעולות בשנת 1933.

באולם הקריאה נמצאים כל העיתונים היומיים מא"י וגם עיתונים מחו"ל ולפי מספר הקוראים אין די חומר לקריאה.

הספרייה נמצאת במצב טוב ומסודר. במחלקה העברית נמצאים 500 כרכים ובאידיש 450. במחלקה האנגלית מסדרים רק את הקטלוג. קוראים קבועים נמצאים רק 50".

אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il