תצוגה מייסד

אגון פולק-פלג

עלה ארצה ב-1932
תפקיד בקהילה: הנגיד הארצי של "רוטרי"
מקצוע: חקלאות
בת זוג: אלה פלג
ילדים:
אגון פלג ז"ל נולד בשנת 1906 באיגלאו, צכיה. כבר מילדותם היו הוא ואחיו חברים בתנועת "תכלת לבן". בהשפעת התנועה וקרובי משפחה שחיו בארץ שנים רבות, הפכו הילדים להיות ציוניים ובכך דרבנו את הוריהם לעלות ארצה. לאחר סיום לימודיו בפראג עבד אגון כמהנדס אגרונום. בשנת 1932 עלה ארצה ובכך, למעשה, סלל את הדרך ליתר בני המשפחה אשר עלו לארץ שש שנים אחריו. הוא התיישב ברעננה, שם התגוררה דודתו, אולגה לבית לייטמן, ויחד עם דודנו אלי-אבי-עלי, קנה חלקת אדמה סמוך לכפר הערבי חירבת עזון, ונטע בה פרדס.

בשנת 1934 נישא לאלה לבית איינשטיין, ילידת צ'כיה, אשר עלתה לארץ עם הוריה בשנת 1921. אביה, אמיל איינשטיין, רכש חלקת אדמה בין רעננה לכפר מלל, אך נפטר לפני שהספיק לעבד אותה. לאחר נישואיהם התגוררו בני הזוג אגון במשך שנה בחדר קטן ברחוב הרצל של היום אצל זינגר הנגר. באותה שנה החלו לבנות את ביתם על חלקה בסוף רחוב יהודה הלוי.

גג הבית היה שטוח בניגוד למה שהיה מקובל באותה תקופה במושבה, ושימש לביצוע פעולות איתות על-ידי חברי ה"הגנה". מרתף ביתם שימש מקום לינה לשומרים. עד אשר החל הפרדס להניב פרי, התפרנסו בני הבית ממשק עזר קטן שהקימו ליד ביתם.

מכיוון שקשה היה להתקיים ממשק העזר בלבד, יצא אגון לעבודות חריש באזור באמצעות הסוס המיוחד שלו שנועד בעיקר לרכיבה. אגון היה רוכב סוסים ידוע עוד מימיו בצ'כיה. כחייל בצבא הצ'כי היה ביחידת רוכבים. בארץ מונה למפקד יחידת הרוכבים של ה"הגנה".

הרחוב בו בנו בני הזוג פלג את ביתם היה שומם באותה תקופה כי נבנה בקצה המושבה. בימי החורף כשהכל היה מוצף שלוליות מים ובוץ נהג אגון להרכיב את ילדיו: רמי, דני ועפרה, על סוסו האהוב בדרכם לבית הספר. אלה היתה מורה להתעמלות במקצועה וכדי לסייע בפרנסת המשפחה עסקה במתן שיעורי התעמלות ברעננה וגם בתל-אביב. לאחר מלחמת העולם השניה נאלצו לעקור את הפרדס ואגון התקבל לעבודה במשרד החקלאות כמדריך ארצי למשקים זעירים, והתמחה בבקר.

במקביל לעבודתו עסק אגון גם בפעולות התנדבותיות רבות. הוא היה בין מייסדי "רוטרי" ברעננה ובשנת 1974 נבחר לנגיד ארצי של "רוטרי". אגון ואלה פלג היו אנשי עבודה מסורים וחרוצים. אגון עבד בחקלאות עד יומו האחרון בשנת 1981 שבו נפטר, למרבה הצער, בגינת ביתו, אותו בית שבנה, בעלותו ארצה בראשית שנות השלושים. הבת עפרה מתגוררת עד היום ברעננה. שני הבנים ממשיכים את דרך הוריהם עוסקים אף הם בחקלאות. הבן רמי שימש כמפקח על בארות המים בנציבות המים וכיום עוסק בגידול פרחים. לבן, דני, מומחה להשקיה ולגינון, משק חקלאי במושב "בני ציון" הסמוך לרעננה.



המידע נלקח מתוך "ספר החקלאים"



















אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il