חקלאות

חקלאות

ושאבתם מים - כך הכל התחיל...

בשנת 1922 נקדח בור המים הראשון ברעננה. כאשר התפתחה המושבה והתושבים החלו חולמים על גידולים חקלאיים הבור הראשון לא ענה על הדרישות. על כן הוחלט על קדיחת באר עמוקה.

באוגוסט 1925 הוחל בקידוח, לא הרחק מצריף הפועלים. העבודות נמשכו למעלה מחצי שנה, ומשהוכתר הקידוח בהצלחה והמים פרצו, היתה השמחה רבה. הבאר לא היתה שופעת במיוחד, אך הספיקה לצורכי השעה. בד בבד עם חפירת הבאר, החלה גם הנחת הצנרת הראשונה במושבה. היתה זו צנרת פשוטה אשר לא הסתעפה לצדדים. צינור אחד פנה מערבה והשני מזרחה.

בעקבות הבאר הוקמה גם בריכת המים הראשונה. זו הכילה רק 100 ממ"ק מים וחוברה לבאר באמצעות צינור בעל קוטר צר. משאבת בוכנות גרמנית מסוג ווגנר, שהופעלה על ידי מנוע דיזל, היא אשר העבירה את המים לבריכה. מתקן מיוחד היה מותקן על הבריכה. כאשר היתה הבריכה מתמלאת, היה המתקן צף על פני המים ובולט מעל הבריכה. עובדי הבאר, שרצו לחסוך לעצמם את טרחת ההליכה עד לבריכה, כדי לראות אם התמלאה, השתמשו במשקפת ישנה (באין אז בתים כחיץ בין הבריכה לבאר). כשגילו בעזרת המשקפת כי המתקן עלה וצף, ידעו שאפשר להפסיק את פעולתה של המשאבה.

בסמוך לצריף הפועלים הראשון, כ- 200 מטר צפונית לו, הוקם בימים ההם "מוסד" נוסף המקלחת הציבורית הראשונה במושבה. פארודיות וסיפורים רבים הילכו אודותיה במשך שנים…

כאשר הוקמו בתים נוספים ונקדחו עוד בארות, הסתעפה מערכת המים והוקמה חברת "אספקת המים", שהיתה שייכת לחברת "אחוזה". ברבות הימים עברה החברה לרשות המועצה המקומית.
אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il