תחבורה

תחבורה

הזמנים החדשים דחקו את הדיליז'נסים והביאו עימם את ה"אוטומובילים", שהכל נתקנאו בבעליהם. עם בנינה של המושבה וקשירת קשרים עם ישובים בסביבה ועם תל-אביב העיר, החלו גם הנסיעות הרבות לישובים אלה. עגלות הפרדות והסוסים, אשר שרתו את המושבה בנאמנות משך מספר שנים, נזנחו במהירות, כאשר הכל החלו לנסוע ב"אוטומובילים", שהנסיעה בהם מרעננה לתל-אביב נמשכה כשעה וחצי בהשוואה לחמש שעות שנסעו העגלות. כבישים טרם היו במושבה. היתה רק דרך אחת שהתמשכה לאורכן של חלקות המתיישבים. היתה זו דרך חולית נקראה כבר אז בשם "אחוזה". באותם ימים החלו לקום חברות "תחבורה" בכל רחבי הארץ. בעיקר היה מפותח ענף זה בתל אביב וסביבתה. גם בהרצליה הוקמה חברה כזו והיא פנתה לועד המושבה וביקשה לקבל זכיון להובלת נוסעים מהמושבה. כדי להוביל את הנוסעים, לאמור: לקבל זכיון לכך, היה על החברה לשלם מחיר הגון לקופת ועד המושבה...
באפריל 1927 קיבל הועד את הצעתה של חברת ה"אוטומובילים" לקיים קו נסיעה בין המושבה לתל-אביב. בהסכם שנחתם עם החברה נקבע, כי מדי בוקר, בשעה 6, ייצא לתל אביב, דרך הרצליה, "אוטומוביל" שיהיה מיועד לנוסעים. בשעה 12 בצהריים וב- 6 בערב יצא ה"אוטו" מתל אביב למושבה. בנוסף לכך, יוביל "אוטו-משא" את כדי החלב לתל אביב פעמיים ביום. פתיחת קו תחבורה קבוע שינתה לחלוטין את אופייה של המושבה והיא אצה במעלה ההתקדמות. לא היה צורך עוד בתיבת הדואר שבתל-אביב. אפשר היה למנות אדם מהמושבה שיביא עמו מדי יום את הדואר וידאג לשלחו. ב- 21 ביולי 1927 החליט ועד המושבה להסדיר את חלוקת הדואר במושבה. עם חברת התחבורה הוסכם, שהדואר יובא אחת ליום מתל-אביב. פיליפ סטבינסקי התמנה כממונה על חלוקת הדואר במושבה. בכך הונח היסוד לשירותי הדואר ברעננה. באין בית דואר במקום אם מחוסר תקציב ואם בשל מיעוט המכתבים שהיו מגיעים למקום, היה פיליפ סטבינסקי מטפל בדואר בביתו. היה זה "בית-הדואר" הראשון של המושבה. לאחר מכן עבר ל"בית-העם" והיה בו כחמש שנים.

אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il