מרכז הקליטה

מרכז הקליטה

יחידת הקליטה של עיריית רעננה, הוקמה בשנת 1989.
ראשונה שעסקה בנושאי העלייה מטעם העירייה, הייתה מרים גפנר. לאחריה מילאה את התפקיד מרינה פורמן, וכשזו יצאה בשליחות לחו"ל, התמנתה תחתיה עלזה בן דוד, שניהלה את יחידת הקליטה מחודש מרץ 1990 במשך חמש שנים.

"כשנרתמתי לנושא," זוכרת עלזה בן דוד, "פגשתי את אנשי ארץ ישראל היפה, את האנשים הכי יפים. את כל אותם מתנדבים מופלאים שהיו מוכנים למלא כל משימה שעמדה על הפרק, כולם התייצבו מלאי התלהבות, מתוך רצון רב לעזור ולתרום להצלחת קליטת העולים.
אחת הנשים הבולטות בתוך קהילה נהדרת זו, הייתה והינה ורדה פרלמן. למרות היותה אישה דתית, היא לא העדיפה לסייע דווקא למשפחות עולים דתיות. היא אמנם עסקה הרבה מאוד בנושאי גיור, יזמה חגיגות בר ובת מיצווה לעולים, דיברה בפני העולים על ענייני זהות יהודית, אבל הייתה פתוחה וזמינה לכל פעילות גם בקרב משפחות עולים חילוניות, והרי רובן היו אז כאלה. ורדה עזרה למשפחות, הייתה אוזן קשבת לכל מי שצריך היה לשאול או לשפוך את לבו. ורדה פרלמן היא אישה מופלאה.
כל העבודות שהמתנדבים נטלו עליהם, היו תובעניות מאוד ואף על פי כן, בזכות האווירה הכללית ששרתה במדינה וברעננה במיוחד, המתנדבים עמדו במשימותיהם. משפחות העולים טופלו למן הרגע בו ירדו מן המטוס. תרומות זרמו מן הארץ ומחו"ל לפרוייקט 'נטאשה-רחל' שריגש את כולם. משרדים ממשלתיים הצטרפו והשתתפו ביוזמות כאלה ואחרות. הפדרציה הדרום אפריקאית עזרה בגיוס כספים. פורומים ארציים ומקומיים עמדו בפתחנו יום יום ושאלו במה עוד אפשר לעזור. גם בתי ספר ובני נוער היו שותפים לעשייה," מדגישה עלזה "פרוייקט 'נטאשה-רחל' כה הצליח,  שהיה זמן בו היו לי יותר מתנדבים שרצו לארח מאשר עולים להתארח!  העולים שהגיעו הוכנסו לדירות שנשכרו עבורם מראש על ידינו למשך שנה. בעזרת המתנדבים דאגנו לצייד את הדירות בריהוט ומזון. דאגנו לקשר את משפחות העולים עם משפחות מקומיות. באותן שנים לא הייתהבעיר משפחת עולים שלא הוזמנה בשבתות או בחגים לסעודה משפחתית.
ורדה פרלמן הינה דוגמא מרגשת ומופתית למה שהתרחש אז בעיר. ידה הייתה בכל. אף שלא השתייכה לשום פורום מוגדר, היא התגייסה בכל זמן לכל עניין שהצגתי בפניה. היא תמיד מיהרה ורצה  – ותמיד היה לה זמן לכל. ורדה חיבקה את העולים באהבה רבה."

מתוך הספר: " בחן ובחסד" מאת נורית חליף
אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il