תכתובות בילסקי עם הרשויות בנושא נאטשה רחל

תכתובות בילסקי עם הרשויות בנושא נאטשה רחל

'נטאשה – רחל'

ביום 22.10.1989, כתב מר שמחה דיניץ, יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית לארץ ישראל, מכתב תשובה אל מר זאב בילסקי ראש העיר רעננה:

זאב שלום לך,
אני מודה לך על מכתבך מ-3.10.89 בעניין התקדמות פרוייקט הקליטה הישירה ברעננה. אני שמח לשמוע שמרבית משפחות העולים מרוצות ומצאו תעסוקה וכי אתם מלווים אותן בהיקלטותן בארץ. ראוי לישובים אחרים בארץ ללמוד מהניסיון שלכם ולקחת דוגמא מהיחס – הן של העולים והן של התושבים אל העולים.
בברכה, שמחה דיניץ.

קטעים מתוך ראיון עם ראש העיר מר זאב בילסקי, שהתקיים ב-6.8.1990, במקומון 'שרון שלי':

. . ." אנחנו מציעים מודל חדש. ראש העיר מקבל אחריות ישירה על הקליטה ודואג אישית לקליטתם. צוות שלנו בראשות מרינה פורמן, מלווה את העולים בשלבי הקליטה הראשוניים, יחד עם אירגוני המתנדבים. . .  . . . מדובר בחזון חדש של שותפות בתוך ישראל, בין 'נטאשה' שעלתה מלנינגרד למשל, לבין 'רחל' תושבת ותיקה בישראל. מדובר גם בשותפות חדשה בין מדינת ישראל והקהילות היהודיות  בתפוצות שמטרתה  -סיוע למדינת ישראל להתמודד בהצלחה עם השליחות הלאומית והציונית החשובה של קליטת העלייה, מאידך לחזק גם את האוכלוסייה הישראלית הוותיקה בשכונות ובעיירות הפיתוח. . .
בידי כראש העיר, לחבר בין 'נטאשה' ו'רחל' ואני בטוח שערים נוספות בישראל תאמצנה את הדגם שלנו.
אני מקדם בברכה את אלפי העולים שיגיעו לישראל ובטוח, שלמרות הקשיים, נוכל בכוחות משותפים לעמוד באתגר חשוב זה." 

ביום 20.5.1991, כתב מר זאב בילסקי ראש עיריית רעננה, אל מר חיים הרצוג נשיא המדינה:

כבוד הנשיא,
קראתי בעיון ובהתעניינות רבה את הדברים שהשמעת במסגרת שבוע התעשייה בישראל, כפי שהובאו ב"ידיעות אחרונות" מיום 14.5.1991.
אין ספק שקיימת היום הסכמה לאומית רבה באשר לחשיבותה של העלייה למדינת ישראל, אולם – ובכך אני מוצא עצמי שותף לדעתך - האתגרים שהיא מציבה בפנינו נותרו בינתיים, רובם ככולם, ללא מענה כולל ומעשי. היום - יותר משנה מאז החלה העלייה הגדולה, עדיין לא הציגה ממשלת ישראל תוכנית כוללת ומוסכמת, אשר תיתן מענה הולם לשאלות הקליטה ובעיקר בתחומי התעסוקה והדיור.
העיר רעננה קלטה בשנה האחרונה יותר מ-4000 עולים במסגרת הפרוייקט הייחודי 'נטאשה-רחל', המשלב קליטה ישירה עם התחדשות פיזית וטיפוח חברתי של השכונות בעיר. פרוייקט זה, לו שותפתה קהילת יהדות 'מטרו-ווסט' מניו ג'רסי ארה"ב, סחף אלפים מתושבי העיר, הפועלים במסגרות התנדבות שונות למען העולים הנקלטים בעיר ולמען תושבי השכונות. כמי שיזם את הפרוייקט, בתפקידי כראש העיר וכיו"ר ועדת הקליטה  במרכז השלטון המקומי, התרגשתי ונתמלאתי גאווה למקרא דבריך באשר לתפקידן של הרשויות המקומיות, הנושאות היום בעולה העיקרי של משימת קליטת העלייה.
גם הכנסת הכירה בימים אלה באתגרים ובתפקידים הנופלים היום בחלקן של הרשויות המקומיות בתחום הקליטה, ואישרה באמצעות ועדת הכספים, להורות למשרד האוצר להעמיד לרשויות המקומיות תקציבים מיוחדים, שישמשו כ'סל קליטה' עירוני לטיפול במשימות הקליטה.
אני חרד לקולות הנשמעים היום בדבר מיצוייה של הקליטה הישירה ומודאג ממגמות הגורסות כי יש לחזור לשיטת הקליטה המכוונת של שנות ה-50, שהותירה צלקות רבות בחברה הישראלית.
בכבוד רב, זאב בילסקי ראש עיריית רעננה יו"ר הועדה לקליטה במרכז השלטון המקומי בישראל.

ביום 2.8.1991, כתב מר צבי צילקר ראש עיריית אשדוד, למר זאב בילסקי:

הנדון: קליטת חרום – עולי ברית המועצות.
לאור המאורעות הדרמטיים בברית המועצות והאפשרות שמאות אלפי יהודים שיש להם אשרות יציאה, יבקשו לצאת ארצה מיידית – על מדינת ישראל להיערך לאפשרות של קליטת חרום במימדים שטרם ידענו, לרבות הקמת מחנות קליטה בכל חלקי הארץ.
אני מבקש כי השלטון המקומי ייערך להתמודד עם משימות אלה ולסייע בקליטתם של העולים.
מר צבי צילקר ראש עיריית אשדוד


מתוך הספר : "בחן ובחסד" מאת נורית חליף

אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il