תצוגה מייסד

חסיה ריינר לבית אט

נולדה בפולין ב-1909
מקצוע: חקלאות
בן זוג: מאיר ריינר
נפטרה ב-1975
מאיר ריינר ז"ל נולד בשנת 1904 בעיירה סיניאטין, חבל אוסטריה, גליציה. משפחתו היגרה לארה"ב בימי מלחמת העולם הראשונה. כמיהתו לציונות החלה עם הצטרפותו לתנועת ה"שומר". כציוני פעיל עלה לראשונה ארצה בשנת 1925 כדי לברר אפשרויות להתיישבות. כעבור זמן קצר שב לארה"ב והמשיך את לימודיו במסלול אקדמאי. בסיום לימודיו הוסמך כמורה, אך למרות זאת העדיף לעסוק בעבודת כפיים ועבד כקבלן בתחום הצבעות.

הודות לחריצותו הצליח לחסוך סכום כסף ורכש מחברת אחוזה א' ניו-יורק חלקת אדמה בארץ ישראל. בשנת 1932 עלה לארץ והתיישב ברעננה בחלקתו, אשר גבלה עם הכפר הערבי חירבת עזון. שטח צחיח קידם את פניו, מכוסה שיחי צבר ומרוחק מנקודת ישוב. אולם דבר לא הרתיע אותו. מאושר היה על כי הצליח להגשים את חלומו- להתנחל בארץ הקודש- וקבע לנחלתו את השם "גבעת מאיר".

מבין החברים האחרים שרכשו נחלה באזור, עלה מאיר יחידי על הקרקע ונאלץ להיאבק בקשיי המקום בכוחות עצמו בלבד ולהתמודד עם השכנים הערבים, שלא ראו בעין יפה את התיישבותו של יהודי על אדמה ערבית לשעבר. היה צורך להכשיר את הקרקע לחקלאות ולהקים גדר שתהווה גבול.

בכך למעשה נקבע בפועל גבולה הצפוני של המושבה דאז. לאחר הכשרת הקרקע החל מאיר להקים משק בחלקתו. הוא נטע עצים מסוגים שונים, גידל ירקות והקים משק של בעלי חיים: עזים אחדות, פרה ולול של עופות. מאיר נהג לתור את הארץ לאורכה ולרוחבה בחיפושיו אחר זנים חדשים של ירק או עצי פרי. את ה"שלל" שהביא עמו, שתל במשקו שהפך למשק מגוון ביותר בעל עצי פרי וירקות מסוגים שונים ונדירים באותם ימים. בלב חפץ התחלק בידע שצבר וסייע לתושבים רבים במתן עיצה והדרכה.

בשנת 1934 נישא מאיר לחסיה לבית אט, ילידת פולין, אשר חונכה בבית מסורתי-ציוני. לאחר נישואיהם התגוררו בבית משפחת הירשהורן. בו בזמן החל מאיר לבנות את ביתם במרכז נחלתו. למרות רצונו לקשור יחסי שכנות טובים עם שכניו הערבים, סבלה המשפחה מהתנכלויות בלתי פוסקות: פריצת הגדר, גנבות רכוש או יבול מהמשק ופגיעות בשטחים מעובדים. בשנת 1947 דרשו מנהיגי המושבה ממאיר לפנות את המקום מחשש לפגיעה בנפש. מאיר וחסיה סירבו לעזוב את נחלתם ונשארו עם שלושת ילדיהם בבית המבודד.

בראשית שנות החמישים הורחב הגידול החקלאי. בשנים הללו גברו חדירות המסתננים מעבר לגבול. משק ריינר סבל קשות ממכת גנבות קשה. בליל כ"ו בסיוון שנת תשל'ד חדרו מסתננים אל המשק. אחד מהם ארב ליד הבית כשהוא חמוש בתת מקלע ושניים אחרים פרצו למחסנים והחלו לגנוב רכוש. מאיר יצא מביתו וכעבור מספר צעדים נורה על-ידי מסתנן שהמתין בפתח הבית. הוא נפגע משלושה כדורים וצנח ארצה. אחד הבנים רץ להזעיק עזרה, אולם שעה ארוכה עברה עד אשר הגיע הרופא וקבע את מותו. הישוב ברעננה ובארץ זועזע לשמע הרצח האכזרי של אכר בפתח ביתו בלב השרון. לאחר מותו המשיכו האלמנה חסיה והבנים- ישראל, שמואל ומלאכי- לעבד ולפתח בדבקות את המשק שהוקם על-ידי מאיר. חסיה ריינר ז"ל נפטרה בשנת 1975 בביתה שבו התגוררה עד יומה האחרון.

נכון להיום, שנת 1998, מתקיים המשק החקלאי במקומו מסוף רחוב עקיבא במזרח ועד רחוב הצנחנים במערב למרות עיורה של רעננה. המקום נראה כשמורה נדירה בלב העיר המתפתחת, ועד היום קיים במקום משק מעורב: מטע אבוקדו, פרדס, פרחים, ירקות ולול עופות. הבנים ממשיכים בדרכם של ההורים, ומוצאים את עיקר פרנסתם ממקצוע החקלאות על-אף הקשיים וחוסר הפופולריות שלו בחברה הישראלית של היום. המקום מטופח ומשמר את העבר במלוא הדרו לתפארת הדורות הבאים והנצחת זכרם של ההורים ב"גבעת מאיר".



המידע נלקח מתוך "ספר החקלאים"



















אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il