תצוגה מייסד

אלישבע (אליזבט ליזל) אהרון לבית זילברברג

נולדה בוינה, אוסטריה ב-8/1/1913
התיישבה ברעננה ב-1937
ילדים:
תמונה של אלישבע אהרון
נולדה ב8.1.1913- בעיר וינה. ההורים: אידה (לבית ריינר) ומקס זילברברג.



למשפחה הייתה חנות מכולת שפרנסה את ההורים והבת שאך נולדה. שנה לאחר שנולדה פרצה מלחמת העולם הראשונה. אביה גויס לצבא האוסטרו-הונגרי והמשפחה שקעה בקשיים כלכליים – קשיים שהיו נחלתם של רבים בוינה ואשר ליוו את ליזל בכל שנות ילדותה.

למדה בוינה בבי"ס עממי ובגימנסיה, ושנה אחת בבי"ס למסחר.



אלישבע (ליזל) היתה ספורטאית ב"מכבי" ופעילה בתנועת "המכבי הצעיר", פעילות שמלאה את כל זמנה והייתה לתוכן מרכזי בחייה.



בגיל 22 הגיעה ארצה, ללא הורים אשר נספו מאוחר יותר בשואה וללא אחותה הצעירה שבנתה יותר מאוחר את ביתה באנגליה. אלישבע הגיעה למכביה השניה, בחודש מרץ 1935, באותה עת עלו ארצה כ3000- ספורטאים ומלווים, שרובם הגדול נשאר בארץ. היא פילסה כאן דרכה לבד עם חבריה מהמכבי שחלקם הצטרף לקיבוץ וחלקם הקים ביתו בישובים בארץ.



אלישבע מצאה את פרנסתה בארץ בשנותיה הראשונות בעבודת משק-בית בת"א וברמת-גן. בשנותיה המאוחרות ברעננה חזרה לעבוד כמטפלת בתינוקות.



היא פגשה את יוליאן – אותו הכירה עוד מתקופת המכבי בוינה. יוליאן היה מראשי תנועת "מכבי צעיר" בוינה. הם נשאו בתל-אביב בשנת 1937 ולאחר זמן קצר עברו לרעננה ובנו ביתם על המגרש בסוף רחוב יהושע חנקין. תרצה בתם הבכורה, נולדה בשנת 1939, ועודד בשנת 1944.



בשנת 1946 מכרו את ביתם ועברו לגור בבית שקנו מהרב אפשטיין ברחוב אחוזה 38. הבית נבנה בסגנון אמריקאי ונחשב לאחד היפים ברעננה – תקרה גבוהה, רצפות מעוטרות וארכיטקטורה יחודית. יוליאן נפטר בשנת 1978 והיא המשיכה לגור בבית עד שנת 1983. אז נבנה על המגרש בית משותף ובאחת מדירותיו גרה עד יום מותה בנובמבר 2000.



גם בישראל לא נהנתה מחוסן כלכלי ומחיים שלווים – היא ציינה כי כל חייה היו מלווים במלחמות ובמגוייסים – תחילה אביה, לאחר מכן בעלה, בנה ונכדיה.



תמיד עסקה בהתנדבות ובעזרה לזולת, סיוע לחיילים, ויצ"ו ביטוח לאומי ומאוחר יותר בארגון "יעל".



אלישבע הייתה אשת תרבות – קראה רבות והייתה מנויה על קונצרטים של התזמורת הפילהרמונית ותזמורות אחרות עד שנותיה המאוחרות. בצעירותה בוינה הייתה אוהדת את הסופר והמשורר אריך קסטנר – לא החמיצה אף אירוע בהשתתפותו. ליום הולדתה העשרים קבלה מיוליאן – לימים בעלה – ספר שירים של אריך קסטנר – הוצאה ראשונה בחתימת המחבר. לאחר מותה נמכר הספר לאספן והתמורה נתרמה למפעל לעזרה הדדית של ארגון עולי מרכז אירופה.

אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il