תצוגה מייסד

טובה איבשיץ לבית וסודקי

נולדה בפולין
עלתה ארצה ב-1922
בן זוג: יוסף איבשיץ
תמונה של טובה איבשיץ
טובה לבית וסודקי נישאה ליוסף איבשיץ ונולדו להם שבעה ילדים: רחל, מאיר, מרדכי, אברהם, נחמיה, ישראל וחיים. בעקבות הפרעות ביהודים החליטו לעלות לארץ ישראל.

יוסף נסע לארה"ב כדי לעבוד ולחסוך כסף לקראת עליית המשפחה לארץ. שם רכש מחברת אחוזה א' ניו-יורק חלקת אדמה בת חמישים דונם ברעננה (ברחוב יהודה הלוי של היום). בשנת 1922, ליל תשעה באב, הגיעה המשפחה ארצה. כעבור חמש שנים בתל-אביב עברו לרעננה והתיישבו בחלקה שרכש האב. ליוסף לא היה כל ניסיון בעבודת אדמה, ובכל זאת הקים משק הכולל פרדס, מטע בננות, גן ירק, לול ודיר קטן של עזים וכבשים. הפרדס ניטע בשטח שבו שוכן היום בית אבות "משען".

הקשיים היו מרובים והפרנסה היתה מצויה בדוחק רב. יוסף נאלץ לנסוע לחו"ל פעמים רבות כדי לארגן כסף לפרנסת המשפחה. באותן תקופות היו טובה וילדיה עובדים בפרך במשק בכל תנאי מזג האוויר באמצעים מיושנים ולרוב באופן ידני. למרות הקשיים והמשברים חשה טובה אושר רב וסיפוק מהעבודה החקלאית. כמו כל המתיישבים הראשונים עברו הם את כל התלאות והגלגולים השונים בהתמודדות עם העבודה החקלאית הקשה ואף עם המצב הבטחוני הרעוע של אותן שנים.

הנכדה רחל כהן, בתו של מרדכי, מספרת כי באחד מלילות השמירה נרדם מרדכי בעת רכיבה על סוסתו האהובה "שימל" ונתקל בחוט תיל. הסוסה נפצעה ומרדכי נפל ארצה כשגופו זב דם מחתכים רבים. חסר הכרה התגולל על אדמת הפרדס. הסוסה, למרות פציעתה, גררה אותו הביתה והעירה את טובה שמיהרה לטפל בבנה. למעשה, הצילה הסוסה שימל את חייו של מרדכי.

יוסף וטובה היו מעורים בחיים הציבוריים של המושבה. יוסף היה פעיל בבית-הכנסת "מוריה" וטובה נטלה חלק בפעולות התנדבותיות רבות למען חיי הקהילה. לקראת סוף שנות הארבעים נאלצו בני הזוג איבשיץ לחסל את המשק, משום שלא הצליחו להתפרנס ממנו.

לפרנסת המשפחה החל יוסף לעבוד כמנהל חשבונות בצרכניה של חברת אחוזה. במשך כל השנים שבהן היה המשק קיים, סייעו הילדים להורים בעבודות הקשות. משגדלו והקימו משפחות משלהם, הקימו משקי עזר קטנים בחצרות ביתם וטיפחו אותם באהבה ובמסירות.

טובה איבשיץ ז"ל נפטרה ממחלה בשנת 1952, יוסף איבשיץ ז"ל נפטר בשנת 1973.



המידע נלקח מתוך "ספר החקלאים"
אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il