כביש, חשמל, קולנוע ועוד...

כביש, חשמל, קולנוע ועוד...

בחודש נובמבר שנת 1931 הגיע החשמל למושבה!

באלבומי משפחת אוסטרובסקי נשמר צילום ייחודי בו שושנה וחבריה מחבקים את עמוד החשמל הגבוה הראשון שהוצב ברעננה.


מעט קודם לכן,  ב-4.8.1930 נרשם בישיבת וועד המועצה:

"המזכיר מוסר את הדו"ח והמו"מ עם חברת החשמל. יוצא שהאפשרות להארת הרחוב כעת תהיה רק עד החלקה 61 וזה רק אחרי שנוכל להמציא להם רשימה של 20-25 משפחות שתהיינה מעונינות בהכנסת החשמל. מחליטים לפרסם מודעה בדבר הרשמה לחשמל".


בנובמבר מסכימים במועצה:

"לסדר חמישה פנסי חשמל ברחוב האחוזה. אחד על הגבעה בסבוב הופמן, על הגבעה מול רחוב עקיבא, על יד 'בית העם', מול רחוב הרצל ועל הגבעה ליד הבריכה המערבית".


בפברואר 1933 נקבעו פנסים נוספים ברחובות, או כפי שניתן ללמוד מתוך הוראת הפרוטוקול:

"להזמין פנסי חשמל ליד מוצאי כל רחוב ואחד ליד אנקר, אחד בין רחוב יהודה הלוי וקצה רשת החשמל".


רחובות אלה היו הראשונים שהוארו באור לבן שהישרה ביטחון ושלווה.


באותה שנת 1933 התקבלה ההחלטה המשמחת וניתנו האישורים הדרושים, להתחיל בסלילת הכביש הראשי!

עשרות פועלים עבריים החלו לעבוד בפרוייקט, רק פועלים עבריים כמובן - שהרי אוסטרובסקי לא הסכים להעסיק ערבים, כל עוד ישנם פועלים עבריים מחוסרי פרנסה - ועל כך יסופר בפרק אחר. הניפו הפועלים את מכושיהם, פיצחו וריסקו אבנים לחצץ, ריצפו מטר אחר מטר לאורך קילומטרים. בעקבותיהם הגיעו מתנשמים המכבשים הגדולים שלחצו ודחסו ופוררו ברעש ומהומה את אבני החצץ וכיסום באספלט והנה, בחלוף כמה חודשים, נמתח ראשיתו של כביש רחב ונהדר לאורכה של המושבה, מאזור שכונת לזר שלפני סיבוב הרצליה והלאה הלאה מזרחה.

הכביש נסלל לסירוגין, פיסה אחר פיסה, על פי יכולות התקציב – עד שהושלמה סלילתו.

שוב הוכח כי את התנופה המבורכת לא ניתן לעצור.


באותו פרק זמן נבנה גם 'בית הפועלים' ברחוב בורוכוב 8, בו נפתח בית הקולנוע הראשון במושבה. בשנות השלושים צפו התושבים בסרטיהם של אל ג'ולסון, האמפרי בוגארט, רודולף ולנטינו, שירלי טמפל וב'חלף עם הרוח' עם קלארק גייבל. בשנות החמישים הוקרנו 'מלחמה ושלום', 'מיכאל סטרוגוף' וסידרת סרטי 'סיסי' וקומדיות אהובות של ג'רי לואיס ודין מרטין, דני קיי, מרלון ברנדו וסרטי השמן והרזה. ב'בית הפועלים' פעל אולם התכנסות בו הועלו הצגות תיאטרון, קונצרטים והרצאות. נבנה עוד 'בית תרבות' על שם ישעיהו פניץ, זה שימש גם כבית משפט וכיתות לימוד. במיתחם נבנו בריכות המים וב-1934 נבנה גם בית הכנסת הגדול.


מתוך הספר: "רעננה - לחיות את החלום" מאת נורית חליף

אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il