בתי קפה ומסעדות

בתי קפה ומסעדות

קפה-מסעדה "מרכז השרון"
קפה-מסעדה "מרכז השרון" נוסד ב-1931 (כיום, אחוזה – פינת רח' השוק), ותחילה נוהל ע"י מרדכי בלבד.

בהיותו עדיין רווק צעיר יפה תואר, בחודש מאי 1933, ביום חמסין, ירדה מן האוטובוס בתחנה של מרכז המושבה שושנה לבית אפשטיין – צעירה, שהגיעה מליטא מטופחת עם שמלה ונעלי עקב, ופנתה למרדכי, שעמד שם במסעדה, שינחה אותה לביתן של בנות עירה טבריק שבליטא רחל (ברקאי) וזלדה (עמיחי) -  שתיהן לבית בלינד, אשר עמדו להתיישב בגבעת-חן.

למראה הצעירה יפת-המראה, עזב מרדכי את הקפה-מסעדה, לקח את המזוודה מידיה של שושנה, וליווה אותה עד ביתן של השתיים, במעלה רחוב רמב"ם, ומאז לא נפרדו, והיא הצטרפה אליו לעבודתו בניהול קפה-מסעדה זה.

שנה לאחר שהכירו - התחתנו, ועבדו יחד בקפה-מסעדה זה עד למכירתו בסוף שנות ה-40.

כלומר, המסעדה נוהלה על ידם כמעט כ-20 שנה.

קפה-מסעדה זה היה מקום מפגש לכל הקצינים הבריטים ולאנשי המודיעין הבריטי באזור.

בחזית היתה ויטרינה עם מכונת גזוז וגלידה, שמרדכי הכין ע"י ערבול סודה מיץ וסירופ פירות. אך מלבד זאת, נמכרו שם גם משקאות חריפים רבים – ויסקי וכיו"ב, והבריטים אהבו מאוד לשתות – בייחוד ויסקי, והיו מרבים לשתות לשכרה. ובדרך זו מרדכי היה מצליח לקבל מהם מידע מודיעיני, שהוא היה מספק אותו ל-"הגנה". מרדכי היה אחד ממפקדי ה"הגנה" ברעננה. הרבה מהקצינים הבריטים היו קציני המודיעין שלהם, והיה להם הרבה מידע על המתרחש ועל העומד להתרחש, ולכן, המידע שמרדכי היה משיג מהם היה, בייחוד כשהיו בגילופים, היה מידע מאוד חשוב ל-"הגנה".

במסעדה היה "סליק" של נשק, שהוסתר מתחת לשקי תפוחי האדמה שבמטבח. סליק זה, שהוסתר בו נשק רב לשימוש ההגנה, לא נתגלה ע"י הבריטים.

בחלק האחורי של קפה-מסעדה זה היה שולחן בליארד, שגם הבריטים אהבו לשחק וגם בני המקום.

בקפה-מסעדה הוגשו ארוחות בוקר צהריים וערב, והיו שם סועדים קבועים – בייחוד הרווקים של המושבה ואותם קצינים בריטים עד לעזיבת הבריטים את הארץ. בין אותם סועדים רווקים, המבשלות והמגישות התפתחו רומנים, שלימים בשלו לנישואים. כך, למשל, אחד הסועדים הקבועים, שהיה רווק ועבד בפרדסים, היה אלכס ברמן, שהתאהב באחת המגישות – אחותה של שושנה בעלת הקפה-מסעדה, והשניים נישאו והקימו משפחה.

 

במקום זה התקיימו ונערכו פגישות חברתיות ועסקיות. התקיים שם כל יום אחה"צ חוג שחמט, משרד "ארגון נהגי רעננה" התנהל משם בראשית דרכו, קבלנים ונותני עבודה למיניהם נפגשו שם.

במקום היה רדיו, שמידי יום בשעות אחה"צ היו מתרכזים שם רבים לשמוע חדשות מ"קול ירושלים". שידורי רדיו היחידים באותה תקופה שהיו תחת שלטון המנדט הבריטי. באותה תקופה היו רק בבתים מועטים מכשירי רדיו.

למעשה, שימש בית-הקפה כמרכז חברתי. מרדכי ניהל קפה-מסעדה זה עד סוף שנות ה-40,

כשביום הכרזת העצמאות (15.05.48) המסעדה היתה הומה אדם, וכולם חוללו על שולחנותיה.

בסוף שנות ה-40 מכר קפה-מסעדה זה למישהו אחר, ופתח יחד עם גיסו אלכס ברמן עסק סיטונאי, בשוק הסיטונאים בתל-אביב (בו עבד וניהלו עד אמצע שנת 75).

בשנות ה-50 בנו את הקומה השניה (במסעדה), ששמשה למגורים.

 

הבנות

עדנה – גרה ברעננה ונשואה לאריק בקנשטיין. להם שתי בנות: יעל ומיכל.  היא מכהנת כנשיאת בתי המשפט של ת"א ואיזור המרכז.

רותי - גרה ברמת-השרון ונשואה לאילון מוסינזון. להם שני בנים ובת: דודי, רונן ואורית.
אליעזר יפה 14, רעננה
|
טלפון: 09-7414110, 09-7437045
|
פקס: 09-7411750
דוא"ל: rachelr@raanana.muni.il
|
http://moreshet.raanana.muni.il